Automobilska industrija pred potpunim slomom: novi poslovni modeli i kinesko tržište jedini su pokretači rasta u razdoblju poslije krize

Vijesti

Natrag na Vijesti

Automobilska industrija pred potpunim slomom: novi poslovni modeli i kinesko tržište jedini su pokretači rasta u razdoblju poslije krize

Automobilska industrija pred potpunim slomom: novi poslovni modeli i kinesko tržište jedini su pokretači rasta u razdoblju poslije krize

· Dugoročna profitabilnost izgledna je samo ako proizvođači automobila u potpunosti preobraze svoje poslovne modele

· Prihodi nakon prodaje mogli bi pasti za čak 10 %, unatoč globalnom porastu globalnog voznog parka od 50 %

· Zbog pritisaka uslijed krize izazvane pandemijom koronavirusa, proizvođači originalne opreme moraju ubrzati uvođenje novih sastavnica u internetsku prodaju te mobilnosti i vlastitog financiranja

Zagreb, 23. lipnja 2020. – Kriza izazvana pandemijom koronavirusa snažno utječe na trgovinu automobilima koja je pred potpunim slomom. Čak i prije pandemije, ta se industrija suočavala s ogromnim izazovima s dalekosežnim posljedicama za tradicionalna automobilska poduzeća. Mali su izgledi da će predmetni izazovi popustiti u trenutačnom okruženju: proizvođači bi trebali očekivati skori i snažni udar. „Prema predviđanjima iz našeg najnovijeg istraživanja, očekuje se dodatan pad profitabilnosti te će se proizvođači morati nositi s bržim i ozbiljnijim posljedicama pandemije, osobito ako u obzir uzmemo ogroman pad prodaje kojemu trenutačno svjedočimo na našim tržištima”, istaknuo je Zlatko Bazianec, partner u Deloitteovom odjelu poslovnog savjetovanja i rukovoditelj hrvatskog ureda.

U nedavno objavljenom Deloitteovu istraživanju naslovljenom „Budućnost prihoda od i nakon prodaje u automobilskoj industriji” ispitani su različiti scenariji kako bi se utvrdilo na koji će način prevladavajući trendovi u automobilskoj industriji kao što su povezanost, alternativni pogonski sklopovi, zajednička uporaba automobila i autonomna vozila utjecati na prihode i dobit od prodaje i poslovanje nakon prodaje. Studija je obuhvatila razdoblje do 2035. te su njezin predmet bila globalna tržišta Kine, SAD-a i Japana, kao i pet najvećih tržišta u EU-u, odnosno u Njemačkoj, Francuskoj, Ujedinjenoj Kraljevini, Italiji i Španjolskoj. Zaključak je nedvosmislen: Kina je trenutačno najvažnije prodajno tržište te će se njezina dominacija povećati zbog mirovanja najvećih europskih tržišta. „Očekujemo da će početni učinci u Kini nastati zbog nakupljene potražnje i zbog toga će to tržište ostati ključno za proizvođače u kratkom roku. Proizvođačima originalne opreme koji žele ostvariti rast na kineskom tržištu savjetuje se odgovarajuća prilagodba ulaganja”, preporučio je Zlatko Bazianec. Stoga najbolje izglede imaju proizvođači automobila koji mogu oblikovati potražnju u skladu s promjenama u tehnološkim trendovima i zahtjevima klijenata. „Očekujemo povećanje važnosti preusmjeravanja prema digitalnim kanalima prodaje i poslovanja nakon prodaje u srednjem roku. Sada je najbolji trenutak za osmišljavanje strategija koje će ispuniti zahtjeve kupaca na internetu danas i na prodajnim mjestima sutra“.

Zastupljenost alternativnih pogonskih sklopova znatno veća u Kini

Kad je riječ o trendovima u pogledu mobilnosti, već postoje očigledne razlike između zrelijih tržišta i Kine. Kineski su kupci spremniji prihvatiti alternativne pogonske sklopove nego europski ili američki kupci. Prema procjenama, 80 % svih novih registriranih vozila bit će u potpunosti električna vozila, hibridna vozila ili vozila s gorivim ćelijama. Međutim, taj će postotak u istom razdoblju iznositi između 31 % i 35 % u Europi i SAD-u.

Očekuje se vrtoglavi porast ukupne prodaje vozila u Kini u ispitanom razdoblju, dok će najvećih pet europskih tržišta mirovati. „Kina će ostvariti 83 % budućeg rasta prodaje”, tvrdi Bazianec. Prognoza se temelji na fiktivnom proizvođaču automobila koji je prodao 2,5 milijuna novih vozila te uživa snažan položaj na europskom, američkom i kineskom tržištu. S obzirom na to da su kineski kupci otvoreniji za nove koncepte mobilnosti i povezanost vozila nego druga tržišta, očekuje se da će se prodaja našeg fiktivnog proizvođača više nego udvostručiti sa 33,1 na 74,6 milijardi dolara u Kini. No, prodaja novih automobila činit će manji dio ukupne prodaje i zabilježiti pad sa 76 % na 58 % u Kini te sa 78 % na 64 % na četirima glavnim tržištima obuhvaćenim našom studijom. Usluge mobilnosti i poslovni modeli utemeljeni na podacima čine preostali dio prodaje.

Strmoglavi pad prihoda nakon prodaje

Usluge nakon prodaje čine otprilike 7 % prihoda fiktivnog proizvođača te oko jedne četvrtine njegove dobiti, uglavnom ostvarene u ovlaštenim servisima te prodajom zamjenskih dijelova. Očekujemo kako će upravo taj sektor iskusiti osobito naglašen pad u prodaji. Električna vozila iziskuju manje održavanja, promjena ulja postaje nepotrebna, a kočnice jedva da pokazuju znakove habanja. Isto tako, sustavi za pomoć vozaču najnovije generacije smanjuju vjerojatnost nesreća, što znači i manju učestalost popravaka. Čak ni rast kineskog voznog parka neće moći nadoknaditi te gubitke. Prema našem istraživanju, prihodi nakon prodaje zabilježit će ogroman pad od 10 % do 2035., unatoč porastu globalnog voznog parka od 50 %. „Očekuje se da će europski distributeri, koji su se s problemima u pogledu profitabilnosti suočili i prije pandemije koronavirusa, biti u najnepovoljnijem položaju u razdoblju nakon krize. Njihovo spašavanje neće biti jednostavan zadatak”, najavljuje Bazianec.

Prihodi od najma i financiranja utrostručit će se u Kini

Drastičan pad prihoda nakon prodaje ilustrira koliko je osmišljavanje novih poslovnih modela važno za proizvođače automobila. Smatramo da bi usluge u području mobilnosti mogle narasti za 11 % i osigurati 18,8 milijardi dolara prihoda našem fiktivnom proizvođaču automobila do 2035. Prema našim projekcijama, očekuje se da će poslovni model u okviru kojeg se vozilo smatra čvorištem mobilne komunikacije, odnosno, na primjer, monetizacija podataka o mobilnosti za osiguravatelje ili oglašivače, narasti za 20 % u godini dana na iznos od 6,5 milijardi dolara. Riječ je o trendu koji će obilježavati vrlo niske početne vrijednosti te će se uglavnom odnositi na kinesko tržište. Većina se ostalih regija neće moći osloniti na te nove proizvode kako bi nadoknadile gubitke tradicionalnog poslovanja.

Povezanost vozila vrlo će vjerojatno postati pokretač rasta, a ne temelj za druge raznovrsne usluge”, objasnio je Bazianec. Prema našem istraživanju, vlastito će financiranje uistinu pokrenuti rast. Najam i financiranje novih vozila i dalje su u porastu u Kini, gdje se očekuje skoro utrostručenje rasta. Europa je isto tako zabilježila rast u tom području te je porastao postotak vlasnika novih i rabljenih automobila koji se odlučuju na najam. Jedan je od ključnih razloga tomu što dobar dio današnjih ugovora podrazumijeva jamstvo za ostatak vrijednosti.

Naše je istraživanje pokazalo kako proizvođači automobila osjećaju jak pritisak da unaprijede svoju ponudu. Taj su pritisak snažno osjećali i prije krize izazvane pandemijom koronavirusa te je potreba za preobrazbom automobilske industrije sve očiglednija”, zaključio je Bazianec.

Rezultati cijelog ispitivanja dostupni su ovdje: www.deloitte.com/hr/automobilska-industrija

Natrag

Komentari (0)

Za komentiranje morate biti prijavljeni!