Deloitteovo međunarodno istraživanje među glavnim direktorima za nabavu u 2019.

Vijesti

Natrag na Vijesti

Deloitteovo međunarodno istraživanje među glavnim direktorima za nabavu u 2019.

Foto: pr

Nema zabune: glavni direktori za nabavu svjedoče izazovima u globalnom poslovnom okruženju te adekvatno odgovaraju na njih; međutim, mnogi se od njih ne osjećaju spremnima za izravno suočavanje s tim izazovima. Deloitteovo međunarodno istraživanje u koje su uključeni glavni direktori za nabavu utvrdilo je rastući trend zaštite od vanjskih rizika jer trenutačno gospodarsko okruženje obuhvaća niz novonastalih problema u svim dijelovima svijeta. Od robe i usluga do opreme i ostaloga, tržišta vanjske nabave oduvijek su složena. Međutim, u kombinaciji s digitalnom transformacijom i širenjem geopolitičkih rizika, nabava je postala složenija no ikada prije te općenito postaje sve važnija organizacijama.

Štoviše, samo 39% ispitanika smatra se „u velikoj mjeri” spremno suočiti i nositi s tim rizicima, a samo ih se 5 % smatra „potpuno” spremnima. Današnji su glavni direktori za nabavu suočeni s dosad nezapamćenom razinom nesigurnosti te su primorani izraditi planove za izvanredne situacije uz pomoć viših rukovoditelja, kako bi postali izvrsni poznavatelji složenosti rizika i u stanju ih prevladati. Zapravo se glavni direktor za nabavu može smatrati internim vodećim stručnjakom za pitanja nesigurnosti, čime se povećava opseg njegove uloga koja postaje od sve veće strateške važnosti i općenito bitna za izvršno rukovođenje.

U trenutačnom bi okruženju svi glavni direktori za nabavu trebali razmotriti poduzimanje sljedećih triju koraka: iskrenu procjenu svoje izloženosti operativnom i financijskom riziku, povećanje proaktivne unutarnje i vanjske suradnje kako bi bili u stanju bolje identificirati i ublažiti rizike u nastajanju, te izradu pravilnika za nošenje s unutarnjim i vanjskim rizicima te postupanje u skladu s njime – što je prije moguće.” izjavio je Zlatko Bazianec, rukovoditelj hrvatskog ureda i partner u Deloitteovom odjelu poslovnog savjetovanja.

Priprema za gospodarski pad – na domaćem i inozemnom terenu

Ispitanici su naveli kako najvećim rizikom smatraju gospodarski pad; konkretno, 46 % ispitanika izjavilo je kako ga smatraju najvećim rizikom za nabavu. S obzirom na mogući gospodarski pad, većina ispitanika namjerava srezati troškove kako bi osigurala dugoročan uspjeh. Ustvari, rezanje troškova i dalje je osnovna poslovna strategija u svim sektorima: 70% ispitanika navelo je kako će vrlo vjerojatno srezati troškove u 2020. godini.

Osim toga, na ljestvici rizika predvodi i nekoliko geopolitičkih pitanja koja mogu naštetiti globalnom gospodarstvu. Ispitanici su naveli kako je Brexit vodeće pitanje te vrste, uz nedostatke i/ili volatilnost na tržištima u razvoju te Bliskom Istoku, uz učinke prelijevanja usporavanja u Kini. Glavni direktori za nabavu sve više razmišljaju o navedenim rizicima, bez obzira na to gdje se nalaze te i dalje naglašavaju sve više globalnu narav uloge suvremenog glavnog direktora za nabavu.

Zaštita od nesigurnosti trgovine

„Trgovinski rat” jednim od vodećih rizika smatra 34 % ispitanika, čime je zauzeo 4. mjesto na ljestvici, što je dodatan dokaz da su geopolitička pitanja i globalno poslovanje snažno isprepleteni. Rukovoditelji u području nabave ne poduzimaju korake za rješavanje svojih poteškoća u trgovini, već strpljivo čekaju rasplet situacije u širem političkom okruženju. Trgovinski sporovi, primjerice, nisu potakli glavne direktore za nabavu na preoblikovanje svojih lanaca opskrbe. Umjesto toga, većina organizacija unaprijed planira scenarije za sve mogućnosti te putem uvodi manje izmjene i druge taktike za ublaživanje rizika, vodeći računa o tomu da ne uvede prekomjerne ispravke.

Predviđanje i iskorištavanje sektorskih trendova

Makroekonomski rizici već prijete gospodarstvu, a drugi, treći i peti po redu rizici koje su istaknuli ispitanici odražavaju se na internu strukturu organizacije, modele za privlačenje talenata i digitalne sposobnosti. Kad je riječ o digitalnoj tehnologiji, glavni direktori za nabavu usredotočeni su na analizu te je smatraju tehnologijom koja će imati najveći učinak na napredak njihova poslovanja te dodatno pokazati želju za zauzimanje proaktivnog i prediktivnog stajališta. Međutim, nisu usmjereni na umjetnu inteligenciju i blockchain, odnosno tehnologije koje su pokretači Četvrte industrijske revolucije, te ih ne iskorištavaju u potpunosti.

Glavni direktori za nabavu imaju na raspolaganju više tehnoloških alata nego ikad prije – samo trebaju osigurati da se pravilno služe njima i u obzir uzeti s njima povezane rizike. Ipak, mogućnost da se tim tehnologijama srežu troškovi i prevladaju nesigurnosti je neizmjerna. Moj savjet? Odaberite digitalno poslovanje.” ističe Bazianec.

Rezultati cijelog ispitivanja dostupni su ovdje: www.deloitte.com/hr/cpo-2019

##

Natrag

Komentari (0)

Za komentiranje morate biti prijavljeni!